Inloggen

De Josephschool: talentvol onderwijs voor iedereen!

Nieuwsbrief van de Josephschool nr. 11

VanRedactie nieuwsbrief-mailbox (Redactie Nieuwsbrief)

AanIedereen in alle groepen

Nieuwsbrief Josephschool

Nieuwsbrief nr. 11 | schooljaar 2019 - 2020 | 15 november 2019
Agenda

20 november: Schoolbasketbal toernooi 

Verjaardagen


Geen verjaardagen deze week.

Bericht van Monica Tolenaar

mBeste ouders,


Als u regelmatig onder lestijd een rondje door de school loopt, valt het u vast op dat de kinderen niet de hele dag achter hun tafel hoeven te zitten. Onze vakdocenten gym hameren er regelmatig op dat de kinderen verschillende bewegingsmomenten per dag nodig hebben. Juist de afwisseling zorgt voor een beter leerrendement. Natuurlijk is het ook heel belangrijk dat er rust is binnen de klas. Dat was vroeger zo en dat is nu nog zo. Om kinderen instructie te geven,  is het van belang dat de lesstof in alle rust kan worden uitgelegd. Ook is rust van waarde om de lesstof geconcentreerd te kunnen oefenen en zelfstandig te kunnen verwerken. Soms kiezen kinderen er zelfs voor om een koptelefoon op te zetten om hun focus te vinden.

Maar ook het omgekeerde is waar; beweging stimuleert het denken. Speelse bewegingen helpt leerlingen om de stof beter te begrijpen en om hun ruimtelijk inzicht te ontwikkelen. De executieve vaardigheden – werkgeheugen, zelfbeheersing, planning en cognitieve flexibiliteit- zijn nauw verbonden met het bewegingssysteem.

En er is nog een voordeel als we het stilzitten in de klas regelmatig onderbreken. Even aan iets anders denken, of nergens aan denken, helpt de hersenen beter te leren. Even ontspannen helpt om  de nieuwe informatie goed op te slaan, het werkgeheugen op te schonen en een onopgelost probleem, na een pauze, vanuit een breder perspectief opnieuw te kunnen bekijken.

En, ook niet onbelangrijk, beweging zorgt voor plezier en motivatie bij de kinderen. En ook die factoren zorgen voor beter leren!

Dat het onderwerp leeft binnen de school, wordt in verschillende lessen zichtbaar. College Susan vd Berg doet er onderzoek naar in het kader van haar Masterstudie. Wordt vervolgd, dus!

 

Monica Tolenaar

Directeur basisschool St. Joseph

Oppenheimstraat 8

2313 JE Leiden

071-5132263

06-15006391

www.josephschool.nl

 
NJ
 
 

 

1

2

Uit de Redactie: Enquête

eBeste Ouders, 

 

Wij zijn benieuwd naar feedback over de nieuwsbrief. Wekelijks wordt deze verstuurd, maar wat vinden jullie er van?

Graag jullie mening! Ga naar de Enquete

 

 

 

 

Uit Groep 6: Zwevende wezens

The Mummie Mestkever Movement

Heb je het al gezien? Op de eerste verdieping lijkt het wel een museum! Daar is een installatie te zien van het werk van de groepen 6. 1In aansluiting op de reguliere lessen van de methode Da Vinci over Egypte, kregen de groepen 6 ook kunstles met Egypte als onderwerp. Inspiratiebron was de verering voor de Scarabee, het mestkevertje dat plots vanuit een eitje onder de grond als volgroeide kever uit de grond kwam vliegen. De Egyptenaren vonden dat wel wat, zoals we ook zagen in het RMO waar mooie exemplaren te zien van de scarabee. Tijd om zelf te ervaren hoe iets je kan inspireren en welke technieken je kunt inzetten. De opdracht ; Verzin een eigen Zwevend Wezen. De kinderen zijn aan de slag gegaan met het verharden van textiel door een ballon als mummie te behandelen en 'm in te wikkelen met stoken textiel. Zo ontstond een transparante mal waar vleugels , staarten of lijfjes van gemaakt konden worden. Om het extra ingewikkeld te maken, werden andere onderdelen gemaakt door reepjes stof met metaaldraad te verstevigen, geen makkelijke klus. Als laatste kregen bepaalde vormen extra aandacht door ( net zoals de Egyptenaren dat deden bij een sarcofaag) details aan te brengen met verf. En wat hebben we geleerd van de Egyptenaren die samen in staat waren die knoepergrote pyramides te plaatsen in de woestijn?  Samen sta je sterk! Dit kunstwerk krijgt kracht doordat er nu zo rond de 100 wezens zijn samengevoegd. Goed gedaan groep 6!  Voorlinden, here we come! 😉

 

23

Uit Groep 8D: mediawijsheid

 

uDe afgelopen week hebben we meegedaan aan de week van de mediawijsheid in de klas.
Wij volgden online 4 kinderen online. Zij hadden een missie, want ze moesten 24 uur uit handen blijven van cyberexperts. Aan het einde hebben we een bloedstollende finale gespeeld waarbij wij op 15 vragen antwoord moesten geven. We konden bij de vragen verdubbelaars inzetten of de tijd stil zetten. De ver3dubbelaar werd bij meerdere vragen ingezet en dat was best even spannend als we dan de vraag gingen maken. Bovenal zijn de kinderen nu trots op hun behaalde resultaat.
Aanstaande maandag krijgen wij ons Mediamaster-rapport over mediawijsheid en weten wij hoe we scoren op alle onderdelen van mediawijsheid.

 

Dit vonden de kinderen van de week van de mediawijsheid! 

Jan: Online sexting is schokkend.

Florian: Er is veel nepnieuws.

Tijl: Er is veel nepnieuws.

Jasper: Ik wist nog niet dat je politie kan inschakelen als je gepest wordt via het internet. 

Yfke: Ik vond het schokkend dat "cookies" veel over jou weten.

David: Ik vond de missies in de klas heel spannend. 

Rosa: Ik heb veel geleerd van de les over cookies. 

Elin: Ik wist niet dat er zoveel aan cyberpesten werd gedaan.

Ilyas: Dat mensen feiten creatief kunnen maken zodat ze nog meer volgers krijgen op bijv. YouTube.

Livia: Ik vind het heel erg schokkend wat cookies doen.

Dana: Ik vond de les over grooming heel interessant. 

Juliette: Ik vond het heel bijzonder om te zien hoe alles in reclames mooier wordt gemaakt. Zo werd een pannenkoek mooi glimmend gemaakt door motorolie. 

Lemoni: De les over de cookies.

Dani: Ik vind de missies heel spannend en het eindspel was ook spannend. 

Hugo: Ik vind het heel leuk hoe dit programma in elkaar zit, dat we punten moesten verzamelen om zo echte Mediamaster te worden. 

Stijn: Ik vond het heel leuk, want we waren heel enthousiast. 

Jim: Er is veel grooming online.

Linus: Ik vond de les over montage van reclames gek, omdat beelden zo in elkaar gezet worden dat alles goed lijkt te gaan. Dit blijkt niet altijd het geval. Er wordt veel geknipt en geplakt in filmpjes. 

Orla: Bij de reclameteksten kwamen grappige voorbeelden voorbij.

Sofia: Het is best wel schokkend hoeveel mensen achter jou datasporen kunnen komen. 

Laura: Ik vond het hele leuke missies. Ik vond het leuk, omdat we heel enthousiast waren.

Kylie: Ik vond het heel erg schokkend wat het internet van je te weten komt en dus over je weet. 

Elise: Ik vond het best wel erg dat het internet best veel over je weet.

Nouk: Ik wist niet dat je door internet zoveel achter dingen kon komen.

Daniel: Je kan snel gehackt worden, maar dat gaat veelal sneller dan je denkt. 

Tijn: Ik vond het heel schokkend hoeveel sites door middel van cookies over jou te weten komen. 

Merlijn: Ik vond de verhaallijn van de Mediamasters erg leuk!

Uit het Team: Herfst!

Het thema Herfst bij de kleuters heeft mooie plaatjes opgeleverd!

 

hh

Uit het Team: Beweging

zZelfregulatieuUitdagingzZelflerend

Uit de Wijk: Aladdin

aStichting Jeugdtheater WOUW te Zoeterwoude, organiseert en presenteert zes professionele theatervoorstellingen per jaar, voor kinderen vanaf 4 jaar. Op zondag 17 november 2019 organiseert WOUW weer een kindervoorstelling, geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar tot 9 jaar.

Beschrijving van deze voorstelling:

Aladdin droomt ervan om prins te zijn. Op een dag klopt er een vreemde man aan, die beweert zijn oom te zijn. Hij zegt zijn wens te kunnen vervullen: ‘Als je iets voor mij doet, dan maak ik van jou prins Aladdin.’

Hij neemt Aladdin mee op een vliegend tapijt naar een grot in de woestijn, op zoek naar de magische lamp. Dan komt de Djinn, de geest uit de lamp tevoorschijn. Hij laat Aladdin zien dat zijn oom de gemene tovenaar Djafar is, die wil trouwen met de prinses om zo de macht te grijpen. Samen smeden ze een plan om hem te stoppen. Lukt het Aladdin om Djafar tegen te houden en om prins te worden?

Aladdin (4+) is een wondermooi sprookje uit duizend-en-een-nacht vol magie en humor, in een eigentijds jasje. De ritmische muziek en het kleurrijke decor met animatie en vol spannende verrassingen voert de toeschouwer mee naar een wereld van Oosterse steden, woestijnen en paleizen.

KOMT DAT ZIEN!

Uit de Wijk: Scrooge

Met het hele gezin het ultieme kerstgevoel beleven? Dat
kan! Theaterduo SIEBEL&ATEN neemt je, aan de hand van
Charles Dickens’ wereldberoemde verhaal, mee op een reis
vol fantasie. Sneeuw of geen sneeuw: na deze voorstelling
loopt iedereen met een warme winterbeleving naar buiten.

De nieuwsbrief wordt verzorgd door: Lieke van Emmerik, Marina Fliers, Lisette Hubeek, Susan de Roode en

Onno Ruijsbroek. Heeft u of uw kind iets leuks voor de nieuwsbrief, een vraag of een suggestie, stuur een mail naar nieuwsbrief@josephschool.nl.