Inloggen

De Josephschool: talentvol onderwijs voor iedereen!

preview
Nieuwsbrief van de Josephschool nr. 12

Nieuwsbrief Josephschool

Nr. 12 | Schooljaar 2019 – 2020 | 22 november 2019
Agenda

27 november - Expressie-uur groep 7 & 8

29 november - Expressie-uur groep 4

Verjaardagen

25 november - Juf Marloes van Bohemen

26 november - Juf Laura van der Linden

27 november - Juf Annemarie Mooijman

28 november - Juf Susan van den Berg

30 november - Meester Joop van Oosten

Bericht van Monica Tolenaar

Beste ouders,

 

Het verhaal van de school wordt vaak het beste verteld door de leerlingen zelf. Vrijdagochtend liep ik met potentiële nieuwe ouders een rondje door het gebouw. Daarbij laat ik zien op welke manier we het onderwijs verzorgen en probeer ik daar ook kinderen bij te betrekken. Twee meisjes uit groep 5 legden uit dat ze vanuit OOL een opdracht moesten bedenken. Vervolgens kwam er een prachtige uitleg over Ontwerpend en Onderzoekend Leren (OOL) en de Sinterklaasopdracht die daar uit voortkwam. Zelfs de cyclus van deze werkwijze kwam aan bod. Namelijk dat je na je presentatie feedback ontvangt van je klasgenoten, waardoor je zelf beter kunt nadenken en met die tips aan de slag kunt.

 

Wow, ik was onder de indruk en natuurlijk reuze trots. Dank je wel, juf Roswitha voor de manier waarop je de bedoeling hebt weten uit te leggen aan je leerlingen.

 

Hoe werkt die cyclus nu precies?

OOL hanteert een vaste cyclus waardoor het voor zowel leerlingen als de leerkracht houvast biedt. Onderzoekend Leren én Ontwerpend Leren kennen evenveel fases. De cyclus start (de introductie) altijd vanuit een confrontatie/verwondering of probleem/wens. De introductie kan omgezet zijn naar een vraag: In het geval van deze kinderen uit groep 5 was de onderzoeksvraag bijvoorbeeld: Hoe zou Sinterklaas cadeaus kunnen kopen als hij geen geld meer heeft? Fase twee staat in het teken van verkennen (kennisoverdracht). Ofwel de doelen die betrekking hebben op het aanleren van kennis staan centraal. Vervolgens wordt een onderzoek opgezet of ontwerp ontworpen en in fase vier uitgevoerd/verwezenlijkt. Concluderen gebeurt tijdens fase vijf: Heb ik het juiste antwoord op mijn onderzoeksvraag? of: Biedt mijn ontwerp het juiste antwoord op het probleem/de wens? Ter afsluiting vindt de onderzoeks- of ontwerppresentatie plaats. Niet alleen het product staat dan centraal, zeker ook het onderzoeks-/ontwerpproces. Aangezien OOL een cyclus is, kun je ten alle tijden een (of meerdere) fase voor- of achteruitgaan ten behoeve van het proces.

Afbeeldingsresultaat voor ontwerpend en onderzoekend leren

 

xHannah en Féline, ook uit groep 5A, maken zich zorgen om het klimaat. Eén van de oplossingen om minder te verspillen en minder plastic te gebruiken, sluit aan bij het OOL-onderwerp uit de klas. Zij geven de suggestie aan Sinterklaas om gebruik te maken van de Kringloopwinkel en om zijn eigen speelgoed cadeau te doen. Daar helpen ze vást de wereld mee vooruit!

 

Monica Tolenaar

Van de Redactie - Update enquête

eOp dit moment hebben 89 personen de enquête over de nieuwsbrief ingevuld. Ontzettend bedankt hiervoor!!!

 

De link voor de enquête staat nog open tot aanstaande vrijdag. Klik hier, vul de paar vragen in en laat ons je mening weten.

 

Wij stellen dit erg op prijs!

 

Namens de redactie

Uit het team - Leerlingenraadverkiezingen in klas 6c

xDe leerlingenraadverkiezingen zijn van start gegaan in groep 6c!

 

Er waren veel enthousiaste aanmeldingen en na 9 pitches zijn er 3 kinderen door die campagne voeren.

 

Het wordt nog spannend met al die goede ideeën!

Uit het team - Zingen door de groepen 5

xVrijdag zullen de leerlingen van de groepen 5 de dag openen in de aula en hun liedjes ten gehore brengen.

 

Natuurlijk onder de inspirerende muzikale leiding van onze vakdocent Arina Holwerda.

 

Komt u ook luisteren vanaf 8.30 uur?

Uit het team - Klaarovers in het zonnetje

x

Op dinsdag 12 november j.l. hebben deze klaar-overs mopperen heldhaftig wind en regen getrotseerd om alle kids veilig te laten oversteken. En dat alles met een glimlach!

 

Hulde dus, aan deze klaar-over helden!

Uit de wijk e.o. - 23/11 i-Lab innovatie festival

xEen middag vol tech-activiteiten voor kinderen van 5 t/m 12 jaar.

 

Voor meer informatie zie bijgaande folder.

Uit de wijk e.o. - 24/11 Film De Leeuwenkoning

x

Uit de wijk e.o. - Bloemenplein Basketbal

xOnder begeleiding van Kasper Averink Basketbal Clinics hebben de kinderen van groep 4 tot en met groep 8 op een leuke manier kennis kunnen maken met basketbal.


Kasper heeft de jeugdopleiding in Leiden doorlopen, heeft bij ZZ Leiden gespeeld en speelt momenteel in het 3x3 Nederlands basketbalteam.

 

Om zijn plezier in het spel door te geven aan kinderen biedt hij kleuterbal en kidsbal aan. Inschrijven kan via de website schoolsportcommissieleiden.nl

 

Er zijn nog plekken beschikbaar voor januari 2020.

 

Voor vragen of meer informatie
🏀 Kasper Averink Basketbal Clinics
📞 06-46394229
kasperaverink@hotmail.com

Uit de wijk e.o. - Kerstsamenzang in de Petruskerk

xOp zondag 22 december, de laatste zondag vóór Kerstavond, wordt om 16.00 uur in een sfeervolle Petruskerk de jaarlijkse Kerstsamenzag gehouden. Het is in de Petrus, maar zeker niet alleen voor de Petrus: iedereen uit de wijk (en omstreken) is natuurlijk meer dan welkom!

 

We zingen met elkaar diverse traditionele Kerstliederen, er is een Kerstverhaal en het Petruskoor laat alvast iets van hun Kerstrepertoire horen.

 

Voor de kinderen is er een speciale rol weggelegd bij liederen als Er is een kindeke en Midden in de winternacht.

 

Traditiegetrouw sluiten we de middag af met een glaasje Glühwein of warme chocolademelk. De toegang is gratis, na afloop houden we een collecte voor een goed doel.

 

De samenzang duurt ongeveer een uur.

De nieuwsbrief wordt verzorgd door: Lieke van Emmerik, Marina Fliers, Lisette Hubeek, Susan de Roode en

Onno Ruijsbroek. Heeft u of uw kind iets leuks voor de nieuwsbrief, een vraag of een suggestie, stuur een mail naar nieuwsbrief@josephschool.nl.