Inloggen

De Josephschool: talentvol onderwijs voor iedereen!

preview
Nieuwsbrief van de Josephschool nr. 16

Nieuwsbrief Josephschool

Nr. 16 | Schooljaar 2018 - 2019 | 21 december 2019
Agenda

21 december-5 januari - Kerstvakantie

8 januari - Adviesgesprekken groep 8

9 januari - Adviesgesprekken groep 8

Verjaardagen

21 december - Juf Désirée

23 december - Juf Harriët

31 december - Juf Saskia

11 januari - Juf Iris

Bericht van Monica Tolenaar

MonicaBeste ouders,

 

Af en toe kom ik een interessant artikel tegen dat ik graag deel met u en het team. Deze column is heel beeldend en gaat over gedrag van kinderen dat we allemaal kennen. Ze beginnen ergens aan, maar maken het niet af. Ze roepen dat ze het niet kunnen en lijken dan niet gemotiveerd te zijn. Leuke en zinvolle tips vindt u via deze link!

 

In deze afgelopen weken heeft er een onderzoek plaatsgevonden binnen de groepen 4 in het kader van de Masterstudie van collega Susan vd Berg, leerkracht groep 4B. Heeft bewegend leren effect op de resultaten van de leerlingen? We zijn reuzebenieuwd naar de uitslag van haar onderzoek, al is dat natuurlijk kleinschalig van opzet. In bijgaand artikel leest u over het belang van bewegen en welke rol u daar als ouder in kunt hebben. Het geeft ook de kracht aan van goed bewegingsonderwijs waarbij leerlingen hun grenzen leren verleggen zonder dwang van de leerkracht of ongezonde competitie. Onze vakdocenten Sander, Dennis en Zoë weten dat als geen ander en brengen dit iedere les in de praktijk. Deze week werden er weer gastlessen gegeven door de studenten van de sportklas Pabo aan de kleuters. Grappig hoe vrij onze kleuters zich bewegen en hoe nerveus sommige studenten kunnen zijn. Kleuters vragen om duidelijkheid en gerichte instructie en dat leer je als student in een gymzaal dan ook goed. De vraag na zo’n les is dan ook vaak wie het meeste geleerd heeft….

 

We nemen afscheid van :

Hugo de Vries 3C, Bruno Groenewegen 3D, Klaas van der Eerden 4A en Izaline Dieles 7B.

Succes met de verhuizingen en veel plezier op de nieuwe school!

 

Op 21 januari wordt de Josephschool bezocht door de Inspectie van het Onderwijs. Tegenwoordig loopt het toezicht vanuit de Inspectie via het schoolbestuur. Dat betekent dat het College van Bestuur van SCOL (Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden) wordt bevraagd over de kwaliteit van het onderwijs op de verschillende scholen. Daarna worden de scholen bezocht voor een verificatieonderzoek. Dit bezoek hebben we intern goed voorbereid. Op de dag zelf brengen de inspecteurs ook een bezoek aan verschillende klassen en worden er gesprekken gevoerd met leerkrachten, ouders en leerlingen. Ik hoop dat we goed kunnen laten zien waar we trots op zijn en we krijgen vást verbetertips te horen waar we de komende jaren verder aan kunnen werken. Een mooie start van het nieuwe kalenderjaar dus.

 

Namens het team van medewerkers van de Josephschool dank ik u voor alle inzet en betrokkenheid in dit jaar. We genieten van uw kinderen en hebben een sfeervolle decembermaand achter de rug. Dank aan iedereen, die hier een bijdrage aan heeft willen leveren!

Ik wens alle gezinnen fijne Kerstdagen toe en een prachtig nieuwjaar. We zien elkaar terug op maandag 6 januari!

 

Namens:

Cynthia, Marion, Zoë, Annemarie, Irene, Tamara, Iris E, Saskia, Lotte, Kitty, Myrthe, Hilde, Rosanne, Kristi, Patricia, Céleste, Suzanne, Twanneke, Monica de B, Babet, Samira, Dexter, Eline, Renate, Wendy, Anita, Leanda, Susan, José V, Femke, Esther, Laura, Roswitha, Diana, Mandy, Remi, Karen, Simone, Joyce, Leon, Odette, Jasmijn, Dennis, Iris C, Anne, José O, Ivonne, Harriët, Rosemarijn, Hetty, Loesanne, Edwin, Johan, Marloes, Hannie, Ilse, Francine, Angela, Sander, Marleen, Arina, Joke, Bea, Mariëlle, Jenske, Ellen, Mans, Yolanda, Momo, Charlotte, Fleur, Joop, Brigitte, Jitske, alle stagiaires, en last but not least het schoonmaakteam!

 

Monica Tolenaar

 

x

Uit de groep - Monoprints

U merkt het, de school hangt vol met mooie kunstwerken. En zo hoort het!

 

De groepen 3,4 en 5 kregen de afgelopen periode les in het maken van monoprints. Een monoprint is een druktechniek waarbij slechts één afdruk kan worden gemaakt. Op een plaat wordt met inkt (of verf) een afbeelding gemaakt. Terwijl de inkt nog nat is, wordt deze afgedrukt op het papier. Dat betekent dus aan de slag met rollers en inkt en om gaan met de vieze handen die daar bij horen. Er is in groep 3-5 volop geëxperimenteerd, met puur de techniek. Na een lesje wennen konden de kinderen goed aan de slag met fase twee waarbij er diverse structuren gemaakt werden met meegebrachte spulletjes. In de laatste les was er ruimte je kunstwerk nog mooier te maken door te knippen uit andere printjes van je reeks en/of pastelkrijt aan je werk toe te voegen. Naast alle aspecten die horen bij het maken van kunst zoals compositie bepalen, werken met contrasten, kleurenleer en materiaalkennis komen er in zo'n les stiekem ook heel andere zaken aan bod. Goed luisteren naar de instructie (anders kun je niet aan de slag) is soms geen makkie en kijken naar hoe je buurman het aanpakt met kunst is toch net even anders dan dezelfde bladzijde van je werkboek openslaan. Kinderen leren zichzelf goed kennen en komen individueel tot bloei. Omdat we op De Joseph natuurlijk ook samenwerken , is het leuk te zien hoe iedereen elkaar op weg helpt. Dat kan door de knoopjes van een overhemd dicht te maken, maar ook door te tippen op een pietsje water bij de inkt. Belangrijkste les van dit project was; " Fouten maken MOET" . Vanaf les 1 hebben de kinderen immers hun afdrukken verzameld zodat ze er in les 3 eventueel nog in konden knippen. Goed gelukt, prachtig resultaat, trotse juf! 

xxxx

Ook de groepen 8 kregen in twee lessen deze techniek aangeboden. Een leveltje up was voor deze groep de opdracht, die er bij hoorde, "Ga aan de slag met je eigen portret". Omdat je bij het maken van een monoprint gebruik maakt van een glasplaatje was het eenvoudig een meegebrachte foto neer te leggen op en onder het glas om die zo te bewerken. Het moeilijkste was nog dat de kinderen werd gevraagd een beetje los te komen van hoe de originele foto er uit zag en er zelf iets anders van te maken of er bij te verzinnen. Op de leeftijd van 11 en 12 jaar kun je al zo bewust zijn van jezelf en is "anders doen " echt "awkward" 🙂 . Toch ging groep 8 overstag en al snel zagen we portretten met paarse gezichten of snoetjes waarvan de neus ontbrak. Out of the box en into Art! Knap hoor, jullie verdienen een sticker 🙂

xxxxx
Kunstjuf Saskia 

Uit de groep - Christmas Carols

xOok dit jaar kreeg iedereen weer een heerlijk kerstgevoel bij binnenkomst door de prachtige Christmas Carols, die werden gezongen.

 

Wat een prachtige traditie!

 

En kijk even naar het filmpje (zie bijlage).

Kerstviering in de kerk - Kaarsjes aansteken (1)

xVoor elke jaargroep werd een kaarsje aangestoken. De volgende kinderen werden hiervoor naar voren geroepen:

 

Viering 1:

Rein (1/2f), Hugo (3c), David (4c), Mels (5c), Casper (6c), Mara (7c) en Nina (8b)

 

Viering 2:

Milo (1/2a), Shayenna (3b), Fien (4b), Isaac (5b), Thijmen (6b), Hedwig (7b) en Maud (8c)

 

 

Kerstviering in de kerk - Kaarsjes aansteken (2)

xEn gelukkig is daar altijd onze redder in nood, Meester Joop. Hij hielp bij het werkend houden van de aansteker.

Kerstviering in de kerk - Gedicht

xHet gedicht 'Zonder licht geen schaduw' (van Anneke van Wijngaarden) werd voorgelezen door:

 

Viering 1:

Merijn, Coen, Saar, Mirte & Liv uit groep 5d

 

Viering 2:

Tim, Beau, Sophie, Franca & Sabina uit groep 5a

 

De tekst luidde als volgt:

 

Zonder licht geen schaduwx

Zonder licht geen dag

Zonder licht geen donker

Iedereen van slag

 

Zonder licht geen blijdschap

Zonder licht geen groei

Zonder licht is alles somber

Niets staat dan in bloei

 

Zonder licht geen uitzicht

Zonder licht is er niets aan

Zonder licht geen hand voor ogen

Weet je niet waar je moet gaan

 

Zonder licht geen zomer

Zonder licht word je gauw bang

Zonder licht duurt alles

Altijd even lang

 

Maar bij licht hoort altijd donker

Naast blij zijn ook verdriet

Weet, het licht zal altijd winnen

Ook al denk je soms van niet

 

x

Kerstviering in de kerk - Kerstspel

xDit jaar werd het kerstspel verteld door de Pastor.

 

Jozef (Meester Sander) haast zich naar Maria (Juf Femke resp. Juf Roswitha) om haar te vertellen dat ze naar Bethlehem moeten afreizen voor de volkstelling. Daar aangekomen zoeken ze een slaapplaats, maar elke herberg zit vol. Ze zijn nergens welkom. Van een herbergier (Juf Simone resp. Juf Leanda) mogen ze in zijn schuur verblijven. Omdat Maria hoogzwanger is, maken ze dankbaar gebruik van dit aanbod.

 

In een weiland worden de herders (Linus, Merlijn & Elise) door een engel (Yfke) opgeroepen om de nieuw geboren koning op zoek te gaan. Ze zullen hem vinden, gewikkeld in doeken en liggend in een kribbe. Dit kan alleen maar betekenen dat hij in een schuur ligt. De herders gaan op pad.

xx

Ook drie wijzen (Juliëtte, Lura & Rosa) worden met behulp van een ster naar de schuur geleid.

xx

Zij brengen het pasgeboren kindje, Jezus, geschenken. Zijnde goud, mirre en wierook.

x

Iedereen is blij met de geboorte van Jezus!

Kerstviering in de kerk - Kaarsjes aansteken (3)

Voor wie zou jij een kaarsje willen aansteken? Voor iemand, die heel dierbaar voor je is/was? Voor iemand, die ziek is? Voor je lievelingshuisdier, die er misschien niet meer is?

 

Voor iedereen, die we (moeten) missen, werden kaarsjes aangestoken door:

 

Viering 1:

Jasper & Lily (6c) en Fee Geurts (6d)

 

Viering 2:

Nieke (6a) en Jules (6b)

 

xx

Kerstviering in de kerk - Muziek

De liedjes werden gezongen door Meike Hurts, moeder van Evias (7d) en Septime (1/2e).

 

Na het welkomswoord van juf Monica zong ze 'Komt allen tezamen'. Na de verwijzing naar de ster volgde ze met het lied 'We zoeken een ster'. Tijdens het kerstverhaal zong ze 'T is Kerstmis'. En de kerstviering werd afgesloten met het altijd zo vrolijke lied 'Bijna kerstfeest'. Alle liederen werden natuurlijk door iedereen meegezongen en na afloop van de kerstviering volgde een luid applaus.

 

Meike, bedankt!

 

xx

Kerstviering in de kerk - Luisteren

xTussen de kerstvieringen door kun je maar beter luisteren naar de wijze Meester Johan! 😉

Uit de wijk e.o. - Kerstmis voor kinderen

In bijgevoegde flyer treft u informatie aan over de vieringen en andere activiteiten rond Kerstmis, die speciaal voor kinderen aantrekkelijk zijn.

 

De originele kleurplaat is getekend door kunstenaar Carel Bruens.

CJG - Workshop Mindful Ouderschap

xHet Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Leiden organiseert op 27 januari 2020 een workshop over Mindful Ouderschap voor ouders met kinderen van 1 tot 18 jaar.

 

Merk jij dat het door de drukte van alle dag niet meer lukt om met aandacht en rust bij de kinderen te zijn? Voel jij je meer een manager dan een ouder? Wil je graag bewuster, met meer rust en balans opvoeden?

 

Kom dan naar de workshop 'Mindful Ouderschap'. Tijdens deze workshop maak je kennis met enkele oefeningen en de achtergrond van Mindful Ouderschap. Mindful Ouderschap helpt je onder andere grenzen te onderkennen en deze te bewaken, beter voor jezelf te zorgen, lastige emoties verdragen bij jezelf en je kind, jezelf en je kind aanvaarden, conflicten met je kind beter op te lossen.

 

Datum: Maandag 27 januari 2020

Tijd: 19.30-21.30 uur

Locatie: Het Gebouw, Arubapad 2 te Leiden

Kosten: Gratis

 

Geïnteresseerd? Graag aanmelden via www.cjgcursus.nl. VOL = VOL

Namens de redactie

xHele fijne feestdagen toegewenst en een goed & gezond 2020!!!

 

Let op!

De volgende nieuwsbrief wordt rond 11-12 januari 2020 (einde week 2) verstuurd.

De nieuwsbrief wordt verzorgd door: Lieke van Emmerik, Marina Fliers, Lisette Hubeek, Susan de Roode en

Onno Ruijsbroek. Heeft u of uw kind iets leuks voor de nieuwsbrief, een vraag of een suggestie, stuur een mail naar nieuwsbrief@josephschool.nl.