Inloggen

De Josephschool: talentvol onderwijs voor iedereen!

preview
Nieuwsbrief van de Josephschool nr. 20

Nieuwsbrief Josephschool

Nr. 20 | Schooljaar 2019 – 2020 | 31 januari 2020
Agenda

 

zo 2 februari verjaardag juf Momo Snelders en meester Sander van Weerlee
ma 3 februari studiedag
di 4 februari studiedag
wo 5 februari  
do 6 februari
 
vr 7 februari rapport I
za 8 februari verjaardag juf Eline Langemaat

 

 

Bericht van Monica Tolenaar

monicaBeste ouders,

Deze week was ik met onze teamleider bovenbouw, Ivonne Keepers, te gast in het prachtige Naturalis. Samen met medewerkers van het museum en vertegenwoordigers van MBO- en HBO-opleidingen mochten we meedenken over verschillende gebruiksfuncties van de nieuwe ruimte LiveScience. Deze museumzaal zit aan de voorkant van het gebouw en vorm zo een soort etalage. Wist u dat deze ruimte vrij toegankelijk is, net zoals bv. een bibliotheek? Het is dus niet nodig om een toegangsticket aan te schaffen, maar u kunt hier zo naar binnen wandelen. Het bijzondere van LiveScience is dat er in deze ruimte altijd medewerkers bezig zijn met hun onderzoek. Zo kunnen bezoekers meekijken en vragen stellen. Neem een kijkje en word nét zo enthousiast als wij!

 

Ook enthousiast werden we door de verschillende gastcolleges, die deze week zijn gegeven. Nog niet in iedere groep jammer genoeg, maar wat niet is, kan altijd nog komen. Dank aan deze ouders en grootouders!

loesje

De landelijke staking trof ook een aantal van onze collega’s, van wie de eigen kinderen niet naar school konden. En dus waren een paar van die kinderen te gast op de Joseph.

juf tamara en dochters

 

In de groepen 7 is hard gewerkt aan het thema Vikingen. De kinderen hebben al veel kennis opgedaan en hebben daarna met Technolab-medewerkers hun eigen schip gebouwd en in het water getest op het drijfvermogen. Op de foto Hidde uit groep 7D.

viking

 

Maandag en dinsdag zijn de roostervrije dagen gepland. De kinderen zijn vrij en de leerkrachten werken aan hun administratie en volgen trainingen. Zo is er een bijeenkomst voor de leerkrachten van de kleutergroepen over het belang van spel en spelen.

 

Op vrijdag 7 februari ontvangen de kinderen van groep 3 t/m 8 hun eerste rapportverslag van dit schooljaar. Ik hoop dat u uw kind herkent in het beeld dat de leerkracht schetst en dat u hiermee zicht krijgt op de ontwikkeling. Tijdens de oudergesprekken in de komende weken is er gelegenheid om het rapport te laten toelichten en uw vragen te stellen.

 

Monica Tolenaar

Uit het team: gastlessen op vrijdag 31 januari

gastlesAfgelopen vrijdag waren er in veel klassen ouders. Ook in groep 6a kwamen ouders gastlessen geven. Vader meester Johan deed het bekende meester Johan spel tijdens de gym. In de middag kwamen 2 moeders les geven: een les creatief denken en een psychologie-les over “wie ben ik”. De kinderen bedachten creatieve oplossingen voor het lerarentekort en benoemden hun eigen en elkaars kwaliteiten. 

 

Leon Baaij

Uit het team: het verhaal van een staker
Afgelopen week zijn er twee dagen gestaakt. Zoals u kon merken waren er meerdere collega's die niet gingen werken. Ook de gymleerkrachten. Er werd twee dagen niet gegymd in de grote zaal. Veruit de meeste van de kinderen van de school hebben deze week maar één keer gegymd. Terwijl we op school de motorische ontwikkeling met al haar voordelen zo belangrijk vinden.
 
Moet u zich eens voorstellen als dat altijd zo was. Iedere week één keer in de week gym. Er is een school in de wijk die dat probleem echt heeft. En waarom zou dat op de Josephschool ook niet zo zijn? De gymmeesters kunnen immers zo aan de slag op een middelbare school. Daar zijn de arbeidsvoorwaarden iets verfijnder en je wordt nog meer betaald ook! We zouden gek zijn als we niet meteen gingen! Dit verhaal geldt ook voor de groepsleerkrachten. Er ontstaat een tekort aan docenten in het VO (voortgezet onderwijs). Het werk wordt daar beter betaald en onderwijs geven staat meer centraal. De trek naar de middelbare scholen is al begonnen. 
 
Wat ik duidelijk wil maken is dat we staken omdat de kloof tussen het salaris van het middelbaar onderwijs en het basisonderwijs erg groot is. Ik hoef niet meer te verdienen, ik verdien genoeg. Waar het om gaat is dat het basisonderwijs niet kan concurreren met andere beroepen in de collectieve sector. Voor de particuliere sector is het al helemaal geen tegenstander. Dat is een soort Ajax-Spakenburg verhaal. Maar het is wel een van de redenen waardoor het basisonderwijs leeg loopt. Op de Josephschool merken we er vrij weinig van, maar in Amsterdam en andere grote steden zijn de afgelopen twee dagen de hedendaagse realiteit. Daar worden kinderen stelselmatig naar huis gestuurd omdat er niemand voor de klas staat. Zelfs geen invaller!
 
Deze problematiek is al aardig Leiden binnengekomen. Ik verwacht, als er niets gebeurt, dat binnen twee jaar dit ook op de Josephschool zal gebeuren. Dat uw kind meerdere keren per maand thuis zal zitten omdat er geen leerkracht is. Dat zal de kwaliteit van het onderwijs geen goed doen, sterker nog, dat is al het geval.... Het ministerie moet ervoor zorgen dat het beroep van leerkracht in het basisonderwijs veel beter kan concurreren met andere beroepen. Want dat is nu niet het geval. Het beroep loopt leeg en wordt nauwelijks aangevuld, laat staan met kwaliteit.  
 
Sander van Weerlee
Van de redactie: opbrengsten enquête, veranderingen in de nieuwsbrief

nieuwsbriefIn het najaar van 2019 heeft een groot aantal Josephschool-nieuwsbrieflezers een enquête ingevuld over hoe de nieuwsbrief bevalt. Veel dank daarvoor! Op basis van alle tips en suggesties maken we nu een start met een gewijzigde nieuwsbrief.

 

De enquête wijst uit dat de frequentie van eenmaal per week goed bevalt. Ook de inhoud van de nieuwsbrief wordt goed gewaardeerd, al mag er meer informatie komen over schoolbrede onderwerpen (zoals: toetsmethoden, pestprotocol, remedial teaching, etc). Daar gaan we voortaan dus meer nadruk op leggen en actief naar op zoek.

 

Uit de enquête komt verder naar voren dat er behoefte bestaat aan een snel scanbare, overzichtelijke nieuwsbrief met doorklikmogelijkheden voor wie meer wil weten. Daarom vragen we aan iedereen die artikelen instuurt om vanaf nu zo beknopt mogelijke teksten te schrijven en waar mogelijk door te verwijzen naar informatie die online staat of naar een bijlage. Zelf voegen we de rubrieken ‘agenda’ en ‘verjaardagen’ samen in één lijst, we bundelen gelijksoortige artikelen (bv. de uittips) in één nieuwsbriefitem en we korten teksten waar mogelijk in. We plaatsen maximaal 2 foto’s per artikel, en liever 1.

 

We hopen dat de gewijzigde opzet bevalt. Jullie feedback blijft welkom via mail aan nieuwsbrief@josephschool.nl.

 

De nieuwsbriefredactie

Lisette Hubeek, Marina Fliers, Susan de Roode, Onno Ruijsbroek en Lieke van Emmerik

Sport | Cultuur | Religie | Educatief | Uittips

glurenVan ruime landhuizen tot knusse studentenkamers, van rappers en zangers tot cabaretiers en balletdansers: op zondag 9 februari worden talloze huiskamers in het land omgetoverd tot podia voor lokaal talent. Fonds 1818 steunt Gluren bij de Buren in de gemeenten Den Haag, Delft, Leiden en Zoetermeer. Woon je in één van deze vier plaatsen? Trek dan tussen 12.00 en 17.00 uur je spoor langs de deelnemende huizen in jouw wijk, leer je buurtgenoten kennen en geniet van grappige, poëtische, ontroerende en muzikale optredens. De toegang is gratis. Bekijk het programma op de site van Gluren bij de Buren.

Wist u dat.... voetbalplaatjes

voetbalplaatjesOveral is de voetbalplaatjes gekte uitgebroken. Ook op de Josephschool. En niet alleen bij de leerlingen! Na schooltijd worden er bij meester Dexter (grote Feijenoord fan) bijvoorbeeld driftig voetbalplaatjes uitgewisseld.

De nieuwsbrief wordt verzorgd door: Lieke van Emmerik, Marina Fliers, Lisette Hubeek, Susan de Roode en

Onno Ruijsbroek. Heeft u of uw kind iets leuks voor de nieuwsbrief, een vraag of een suggestie, stuur een mail naar nieuwsbrief@josephschool.nl.