Inloggen

De Josephschool: talentvol onderwijs voor iedereen!

preview
Nieuwsbrief van de Josephschool nr. 27

Nieuwsbrief Josephschool

Nieuwsbrief nr. 27 | Schooljaar 2019-2020 | 12 april 2020
Agenda en verjaardagen

12 april - 1e Paasdag

13 april - 2e Paasdag

14 april - Juf Hannie Meiland

18 april - Juf Yolanda Bonthond

Bericht van Monica Tolenaar

monBeste ouders,

 

De week voor Pasen wordt van oudsher “de stille week” genoemd. Hoe toepasselijk in deze tijd.

 

Geen paasvieringen in de Petruskerk; de bijeenkomsten waar de kinderen hand-in-hand naar toe wandelen en op de terugweg naar school al speculeren over de gezellige paasbrunch. Wat een groot gemis!

 

Wat ik in een vorige nieuwsbrief al aangaf, is het feit dat er meer opvanggroepen nodig blijken te zijn. We maken de groepen niet groter dan 10 kinderen, om hen met gepaste afstand te laten spelen en werken. Met name op de dinsdag en donderdag is de vraag naar schoolopvang erg groot. We hebben een groot team én een groot gebouw, dus voorlopig kunnen we dat goed aan. Sinds deze week komen alle kinderen zelfstandig de school in. Ik zie ze letterlijk groeien; ze geven hun ouder nog een kusje en daarna stappen ze welgemoed naar binnen. Opeens dragen ze wél hun tas zelf en hangen ze ook zelf hun jas op. U mag daar trots op zijn!

 

In de gesprekken met collega’s en ouders komt vaak de vraag naar boven of het voldoende lukt om structuur te vinden in de dag. Zijn de kinderen te motiveren of moet u steeds trekken en duwen?

Op school besteden we veel aandacht aan de executieve functies van de kinderen. Dat is het gedeelte van ons brein dat het uitvoerend vermogen regelt. Het brein ontwikkelt nog door tot een jaar of twintig, dus vooral dit stukje van de hersenen moet geactiveerd worden. Met name onze excellentie -en gedragsspecialisten helpen de kinderen hierbij.

 

Als u ziet dat het uw kind nog niet lukt om spullen op te ruimen of stapje voor stapje aangestuurd moet worden om een taakje af te ronden, kan het u misschien helpen om deze bijlage eens door te lezen. Het is een handig overzicht om te zien hoe kinderen vaardigheden kunnen ontwikkelen en wat u, op grond van hun leeftijd, mag verwachten.

 

Ook bij het versterken van de executieve functies geldt dat er sprake is van een opbouw. Voor een kleuter is het bijv. teveel gevraagd om zich langere tijd zonder uw aandacht bezig te houden. Maar u kunt daar wel al afspraken over maken door concreet te benoemen wat u van het kind verwacht.

 

Hoewel de informatie geschreven is voor professionals in kinderopvang en onderwijs, is het ook goed toepasbaar voor de thuissituatie. Met name worden er tips gegeven voor spelletjes. Wie kent niet het gevoel van frustratie als je wordt afgegooid, nét voordat je pion het eindstation heeft bereikt? Hoe ga je daar mee om en lukt het om je ergernis en teleurstelling te overwinnen en met hernieuwde energie het spel voort te zetten, of loop je boos van tafel weg.

 

Volgens mij is het lezen van deze tips een feest der herkenning! (ook om uw eigen aanpak te doorzien; misschien bent u ook niet zo’n planner, loopt u tegen uw eigen grenzen aan, of bent u een uitsteller van een moeilijke opdracht). Het kan ook uitgangspunt zijn om uw opvoedingsstrategie te herijken, nu we in deze situatie zijn beland. Want één ding is zeker: we leren enorm veel van deze bijzondere tijd en doen heel andere ervaringen op.

 

Ik wens u allen ontspannen paasdagen toe. Hoopvol, ondanks het gemis aan familieleden en vrienden, met wie u in normale tijden Pasen zou vieren.

 

Geniet van de kinderen en geef ze een knuffel namens ons allemaal!

 

Monica Tolenaar

Vrolijke berichten - Meneer Joop & Crocky

xMeneer Joop & Crocky

wensen

jullie

FIJNE PAASDAGEN!!!

Vrolijke berichten - Paasgedicht Gijs 6b

x

Uit de groep - Omgaan met media

xNu kinderen veel thuiszitten komt de vraag naar boven; hoe ga je thuis om met media? Hoe ga je om met een kind dat wil gamen? Voor ouders en professionals is er de webinar “Gamen, spel of verslaving?” te vinden. Kijk de eerste 38 minuten voor tips over omgaan met gamegedrag van kinderen. Of wil je als ouder met je kind in gesprek over omgaan met (sociale) media? Doe dan de Ouder & Kind Media-Quiz samen met je kind!

 

Links:

https://www.vnn.nl/webinars-vnn

https://www.mediawijsheid.nl/ouderkindquiz/

Vrolijke berichten - Meester Leon op een eiland in de zon

xMeester Leon uit 6a ging vorige week een les over de kompas voorbereiden.

 

Dit had hij natuurlijk vanuit zijn eigen huis kunnen doen, maar voor het echte werk is hij toch maar naar een onbewoond eiland gegaan.

 

Het thuiswerken is hem daar in het heerlijke zonnetje en de ruisende zee zo bevallen, dat hij heeft besloten te blijven.

 

Hij houdt netjes 1.5 meter afstand van de krabben en de zeesterren en heeft zijn eiland omgedoopt in Isla de Léon.

 

Veel plezier meester en tot snel!

Vrolijke berichten - Kringgesprekken op Hangouts

x

Met groep 1/2H hebben we regelmatig een kringmoment. Tijdens deze kring bespreken we hoe het met iedereen gaat, welke dag & datum het is, hoeveel kinderen er online zijn en doen we een kringactiviteit. Natuurlijk bekijken we iedere kring uitgebreid het kuiken Sushi (zie vorige weekbrief voor haar geboorte-aankondiging). Sushi is de ster van de show tijdens het videobellen!

 

Soms krijgen de kleuters zelfs een kleine opdracht voor thuis naar aanleiding van de kring. Zo hebben we afgelopen dinsdag Sushi op de weegschaal gezet, ze woog toen 33gram. De opdracht was: zoek thuis iets wat ook 33 gram weegt. De volgende dag zaten de kleuters trots klaar met hun voorwerpen die allemaal 33 gram wegen;

 

4 paaseieren
Vier koffiecups en 3 doppen
1 groot legoblok
Twee stiften
Wat een feest!

 

We hebben duidelijke afspraken gemaakt over het videobellen, zo moeten alle kleuters hun microfoon uitzetten. Pas als ze ‘de beurt’ krijgen mogen ze hun microfoon aanzetten. Als ze iets willen vragen of antwoord willen geven op een gestelde vraag, dan mogen ze hun vinger opsteken.

 

De lieve schatten steken zelfs hun vinger op om te vragen: ‘Juf, mag ik naar de wc?’

 

Net alsof we gewoon in de klas zitten dus, maar dan een beetje anders.

 

Ik ben trots op mijn lieve kleuters van 1/2H, die als echte kanjers omgaan met alle veranderingen.

 

Groetjes,

Juf Suzanne

Vrolijke berichten - BikeControl levert helmen aan de Josephschool

xOndanks deze roerige tijden zijn er ook mooie momenten. Zo heeft Paul Zwanenburg van BikeControl (de man van juf Renate) 20 helmen ter beschikking gesteld voor de Josephschool!

 

Die komen van pas in de gymzaal en de speelzaal als we weer kunnen skeeleren, skaten en BMX'en.

 

Paul, hartstikke bedankt!

 

Meester Sander

Uit de wijk e.o. - Elke bij telt / Tel mee op 18 en 19 april!

xBeste lezer,

 

Kom ook in actie, want zonder bestuivers geen aardbeiden onder je slagroom en geen kers op de taart!

 

Met een half uurtje tellen in je tuin of op je balkon help je mee aan ons onderzoek.

 

Meer informatie klik hier.

Uit de wijk e.o. - Thuisblijven en boeken lezen

xHet blijft nog wel even lekker weer en we blijven nog wel even thuis. Boekenfans hoeven zich in ieder geval niet te vervelen in de zon in de tuin of het balkon. BplusC biedt haar leden een bijzondere service aan voor deze bijzondere tijden:

 

De boekenafhaalservice!

 

Leden kunnen hun voorkeuren doorgeven of zich volledig laten verrassen met een boekenverrassingspakket. Volwassenen en kinderen: de boekenafhaalservice is er voor iedereen. Voor wie echt het huis niet kan verlaten, is er een bezorgservice.

 

Kijk op de website van BplusC voor meer informatie.

De nieuwsbrief wordt verzorgd door: Lieke van Emmerik, Marina Fliers, Lisette Hubeek, Susan de Roode en

Onno Ruijsbroek. Heeft u of uw kind iets leuks voor de nieuwsbrief, een vraag of een suggestie, stuur een mail naar nieuwsbrief@josephschool.nl.