Inloggen

De Josephschool: talentvol onderwijs voor iedereen!

preview
Nieuwsbrief van de Josephschool Nr.17 | Schooljaar 2020-2021

Nieuwsbrief Josephschool

Agenda / Verjaardagen

11 januari  - Verjaardag Iris Elstgeest
13 januari / 14 januari - Adviesgesprekken groep 8 
17 januari - Verjaardag Rémi van Dijk

Bericht van Monica Tolenaar

monicaBeste ouders,


De eerste week van het thuisonderwijs zit erop. Hoe u het ook ervaart (the hell of qualitytime), feit is dat het een megaklus is. We hebben wel het idee dat wij met elkaar zoveel ervaring hebben opgedaan in de eerste lockdown, dat de opstart meer vlotjes is verlopen.

De vraag naar de noodopvang is groot en soms bijna niet meer te realiseren. De meeste aanvragen komen voor de kinderen t/m groep 6. Blijkbaar lukt het de ouders van de oudere kinderen beter om werk en thuisonderwijs te combineren. Een paar cijfers? Op maandag, dinsdag en donderdag alleen al drie kleutergroepen, een groep 3 van zo’n 20 kinderen, etc. De top ligt op die dagen op zo’n 125 kinderen, verdeeld over 8 groepen. Dat betekent dat er 8 leerkrachten op die dag niet beschikbaar zijn voor het online onderwijs.

Vanuit het Ministerie en het RIVM is het dringende advies om alleen gebruik te maken van de opvang als u het écht niet meer kunt organiseren thuis. Er zijn scholen, die eisen dat u beiden een vitaal beroep moet uitoefenen om aanspraak te kunnen maken op opvang. Zover wil ik nog niet gaan, maar ik heb hier wel zorgen over. Alvast enigszins vooruitlopend op de persconferentie van a.s. dinsdag, maken we plannen voor de verdere sluiting van de school. Het is een opdracht waar we met elkaar aan moeten voldoen en waarbij we de schaarse middelen/mogelijkheden zorgvuldig moeten verdelen.

Naast de mogelijkheid voor onderwijs op school, zou ik u willen adviseren om ook zélf andere oplossingen te bedenken. Binnen onze Josephschool zijn er verschillende samenwerkingen ontstaan tussen buren, ouders van klasgenootjes, vrienden etc. Het is niet alleen een manier om uw eigen schaarse tijd te verdelen, maar (juist) ook een manier om uw kind beter aan het werk te krijgen. De kinderen zijn meer gemotiveerd en beter aan te sturen als  zij met elkaar hun klasje kunnen vormen.

Graag deel ik met u twee voorbeelden van “good practice”en nodig ik u uit om meer variaties met school en met elkaar te delen.

Dank aan Thera Olthof (zie ook bijlage) voor haar beeldende verhaal en aan Renske Peters voor de foto en tip.
RenskeRenskeTheraTheraTheraThera


Ook ontving ik een mail van een verontruste ouder, die geen aanspraak kan maken op de noodopvang. Ik moet eerlijk zeggen dat deze mail mij pijnlijk duidelijk maakt welke gevoelens er momenteel leven. Met toestemming van de schrijver, deel ik de mail met u allen.

 

Beste Monica,

 

De beste wensen voor 2021!

Ik wil graag even iets kwijt. De huidige lock-down en de daarmee de schoolsluiting viel ons rauw op ons dak in december. Daar gaan we weer. We zijn door de eerste goed heen gekomen, maar het overviel ons toch, omdat we het wel heel zwaar gevonden hadden en we veel dagen heb moeten opnemen om het rond te krijgen. We verdelen de dagen en met name mijn man moet hierdoor meestal tot diep in de avond werken. 

Ik merk dat ik mij enorm erger aan de verschillende berichten over noodopvang voor sommige kinderen. Ik ben niet de enige, merk ik in mijn omgeving. Eerst zeggen ouders hoe onterecht ze het vinden dat sommige kinderen gebruik maken van de noodopvang en een week later hoor ik dat ze het zelf ook aanvragen. Want als die of die het krijgt, wil ik het ook. "Eén van ons heeft een vitaal beroep, dus ik ga er ook gebruik van maken. Want blijkbaar kan het". Een vader zei zelfs, "Wij hebben geluk, mijn vrouw heeft een vitaal beroep, dus mijn kinderen kunnen gewoon naar school en dan kan ik normaal werken". Hij keek mij zelfs verrast aan toen ik zei dat ik me hieraan stoorde. Ja, maar anders kost het mij te veel vrije dagen, was de reactie. Alsof het wel ok is dat het ons vrije dagen kost. 

 

Zo wordt de ergernis voor andere ouders steeds groter, omdat die wel twee banen, thuisonderwijs (en geen BSO hebben), het moeten zien te doen. 

Ik snap dat jij weinig keus hebt en heb er echt alle begrip voor dat je de vraag naar noodopvang niet kunt weigeren. De drempel voor aanvragen wordt echter steeds lager en lager. Dit is precies niet de bedoeling van deze lock-down. De stijgende vraag naar noodvangvang heeft direct impact op de school en indirect op de thuisblijvers. 

 

De nieuwsbrieven gaan naar alle ouders (opvang en thuisblijf kinderen) tegelijk. Ik begrijp dat er geen mogelijk is om gescheiden te communiceren. Echter zou ik het fijn vinden als er in de berichtgeving ook aandacht komt om de stijgende vraag tegen te gaan. Er wordt nu vooral praktisch gecommuniceerd over ingangen en klassen en dus alleen over de opvang. Iets van een percentage of een weekstaatje met aantallen van opvang en thuisblijf of iets dergelijks zet wellicht de aanvragen in een ander daglicht. Het voelt nu als een soort van vrijbrief voor ouders om maar te proberen de kinderen naar school te krijgen. Dit brengt jullie in lastige positie. 

 

De kans is groot dat de lock-down nog wel verlengd gaat worden en de kinderen voorlopig dus langer thuis gehouden moeten worden. Het zou fijn zijn als de last daarvan eerlijk blijft voor ouders, kinderen en de leerkrachten.

 

Succes met jullie lastige taak. We slaan ons er samen wel doorheen.

 

 

Laten we elkaar niet de maat nemen, maar samen nadenken over oplossingen. We zijn gewend om samen te werken op basis van wederzijds vertrouwen. Juist nu!

 

Fijn weekend voor u allen,

Monica Tolenaar

Uit de groep - Leidsch Dagblad

krant Volledige artikel: link

 

Uit de groep - Snappet ouderavond

Informatievideo gemaakt door Leon over Snappet, waar ouders informatie krijgen hoe Snappet werkt. Het kan nuttig zijn om die in deze thuiswerkperiode te bekijken. Link naar video

 

Uit de groep - thuiswerken 1/2

De vrolijke vogels van de groepen 1/2 De kinderen uit de groepen 1/2 werken over het thema ‘Winter’. Deze eerste week leerden zij veel over vogels in dit koude seizoen. Naar aanleiding van een bingokaart maakten zij prachtige vogelhuisjes- zowel op papier als 3d met allerhande bouwmaterialen. Er werden vogels geknutseld, vogels van groot naar klein op volgorde gezet, er werd gestempeld, gekleurd en geschreven. Ook gingen de kinderen eropuit om de vogels te spotten in de eigen tuin, straat, in het park of in de duinen. Sommige kinderen bedachten op de wijs van ‘Vader Jacob’ zelfs een nieuwe tekst en dat werd door de andere kinderen dan weer vrolijk nagezongen (en gefloten 😉). De digitale kringen worden goed ‘bezocht’ en zijn fijn om elkaar te zien en te spreken. Ook doen we leuke (en leerzame) spelletjes met elkaar tijdens het videobellen.

vogel 23

Uit de groep - Nieuwsbegrip groep 5

mic
Isolde uit 5D heeft deze week de extra opdracht van Nieuwsbegrip: maak een radiobericht over het nieuws uit de tekst, wel op een hele creatieve manier gemaakt! De opdracht was eigenlijk een opdracht op papier. Net een echte presentator!
   Zie bijlage


Uit de groep - Taalles groep 6

Een hilarisch instructiefilmpje over dat lastige onderwerp : 1e persoon, 2e persoon, etc.
Meester Léon is weer creatief bezig geweest.
Ook geschikt voor ouders, bij wie deze kennis nog eens opgefrist mag worden! Link

Uit de groep - Muziek in de opvanggroep

De kinderen op school beleven vást fijne dagen. Er is iedere dag een gymles en ook muziekjuf Arina doet weer mee!


Uit de groep - traktatie van opvang bovenbouw

juulHoera! Vrijdag Juultje 10 jaar geworden. En wat een boffie...ze heeft een traktatie bij zich voor alle kinderen in de opvang bovenbouw. Lekker zeg!

Uit de wijk
  • CJG Kind en Media, beeldschermgebruik door kinderen. Daar kun je je wel eens zorgen over maken. Tijdens deze avond bespreken we de voor- en nadelen van het gebruik van beeldschermen en online media door kinderen. Je krijgt tips hoe je je kind mediawijs opvoedt. Datum: 19 januari. Voor meer informatie zie link of bijlage
  • CJG Groepstraining Positief Opvoeden voor gescheiden ouders (Triple P), voor ouders die in een (v)echtscheiding zitten of die net achter zich hebben en die problemen ondervinden als gevolg van deze scheiding. Begindatum: 19 januari. Voor meer informatie zie link of bijlage

 

De nieuwsbrief wordt verzorgd door: Lieke van Emmerik, Marina Fliers, Lisette Hubeek, Susan de Roode en

Onno Ruijsbroek. Heeft u of uw kind iets leuks voor de nieuwsbrief, een vraag of een suggestie, stuur een mail naar nieuwsbrief@josephschool.nl.